Bijdragen aan soortbehoudprogramma’s 1 juli 2022

Er wordt altijd gekeken naar mogelijkheden om met de dieren in het opvangcentrum bij te dragen aan soortbehoudprogramma’s voor de diersoort in het wild.

Bedreigde katachtigen behouden

Om ervoor te zorgen dat er leeuwen en tijgers in het wild blijven bestaan, werkt Stichting Leeuw graag mee aan soortbehoudprogramma’s. Het doel van het fokken moet uitdrukkelijk zijn om dieren terug te plaatsen in de natuur, en bijvoorbeeld niet om dieren te fokken die op zullen groeien in een dierentuin.

Siberische tijgers

In Rusland leven op dit moment nog maar 400 Siberische tijgers en 50 tot 70 Siberische panters in het wild. Deelname aan een fokprogramma met genetisch raszuivere dieren kan bijdragen aan het behoud van een diersoort. Bij Stichting Leeuw wonen op dit moment vier zuivere Siberische tijgers: Bohdana, Valesca, Vladimir en Kuma. Uit onderzoek is gebleken dat Valesca en Kuma qua DNA en gedrag het meest geschikt zijn om deel te nemen aan het fokprogramma.

Valesca staat op de nominatie om samen met Kuma te verhuizen naar een omheind natuurgebied in Rusland, waar ze hopelijk jongen krijgen. Daar krijgen ze geen stukken vlees gevoerd, maar moeten ze zelf jagen op hazen en hertjes. (Ze worden, wanneer nodig, bijgevoerd, omdat ze zelf ook nog aan het jagen moeten wennen.) De jongen die opgroeien met jagende ouders, kunnen dan na twee jaar teruggeplaatst worden in het wild.

Steun de terugkeer van de Siberische tijger in het wild en word donateur van Stichting Leeuw.

In verband met de geo-politieke situatie staat dit project op dit moment ON HOLD.

Iedere bijdrage is welkom!